A Kispesti Traktorgyár tervező gárdája 1957 végére készen állt az U-28 traktorcsalád gyártására. Erőforrásként a Csepel Autógyár DT 213-jelű dízelmotorját használták fel. A sebességváltó 2x3 fokozatú, szorzó rendszerű, mászó sebességfokozattal. A jó konstrukciójú traktor hátsó hídjába építették be a véglehajtásként alkalmazott bolygóművet.
A gyár fejlesztőmunkája tovább folytatódott a különleges igények kielégítésének az irányába. A fejlődés a gumiabroncsokkal és nagyobb méretű kerekekkel ellátott traktorok irányában haladt. A kapaszkodó körmökkel gyártott vaskerekes megoldásának hátterébe kerültek. A lánctalpas traktorok is speciális területekre szorultak vissza (igen laza, mocsaras talajok, az erdőgazdaság bizonyos területei).
A hazai mezőgazdaság művelés alatt álló területeire, speciális klíma és talajviszonyaira tekintettel a gyár tervezőgárdája az U-28 univerzális traktort továbbfejlesztve olyan négykerékhajtasú változatot fejlesztett ki, amely a körvonalazott igények kielégítésére alkalmas volt és UE-28 típusjelzéssel került forgalomba. Sorozatgyártása során készítették vezetőfülkével és fülke nélkül, továbbá külföldi megrendelésre egy tetszetősebb, hajlított motorház vonalakkal kialakított változatát.
Az UE—28 fődarabjai és alkatrészei 60%-ban azonosak maradtak az U-28 alaptípus megfelelő fődarabjaival, alkatrészeivel. Mindezek ellenére a traktor lényeges konstrukciós átalakításon ment keresztül. A viszonylag rövid középső híd kissé megnyúlt, így lehetővé vált a tengelytáv csökkentése mellett a motor mellső tengely elé helyezése, s ezzel a statikus tengelynyomások olyan arányú elosztása, hogy a traktorsúly kb. 60 %-a a mellső tengelyt terhelje. Ebből a „félnehéz" felépítésből az az előny származott, hogy a dinamikus tengelynyomások az átlagos vonóerő kifejtésnél kiegyenlítődtek, s ez által lehetővé vált a beépített traktorsúlyt a legkedvezőbb módon vonóerővé alakítani.
Az UE-28 traktor önhordó vázra épül fel. A mellsőkerekeket a sebességváltóműről kardántengelyen és kiegyenlítőművön keresztül hajtják. Hátsó-futóműve a hajtást, kiegyenlítőművön és a bolygóműveken keresztül kapja. A mellső híd a királycsap körül 15°-ban keresztirányban kibillenhet, ez biztosítja a traktor egyenetlen talajhoz való alkalmazkodó képességét.
Az UE-28 traktor összsúlyának több mint fele a mellsőtengelyt terheli, ami rendkívül stabillá teszi. A beépített mászósebesség alkalmassá teszi a traktort palántázó, répaegyelő munkagépek üzemeltetésére. Szíjtárcsája cséplőgépek, valamint takarmány-előkészítő és egyéb stabil üzemeltetésű munkagépek hajtására használható. Szállítási munkáknál a vontatott pótkocsi fékezéséhez szükséges levegőmennyiséget a traktorra épített légfékberendezés biztosítja. „UE-28 traktorhoz segédberendezésként külön megrendelhető: az erőleadó tengelyt kikapcsoló szerkezet, hátsó szíjhajtás, differenciálzár, légsűrítő, hidraulikus emelő-berendezés, mászósebesség berendezés, mellső-sárvédő, széles hátsó-sárvédő, pótsúlyok, rögzített vonókeret, lengővonórúd.
A traktorra épített vezetőfülke az üzemeltetők régi kívánsága volt amelyet a gyár az 1960-as évek elején teljesített. Nyáron az oldalablakok és a tetőrész felnyitásával a vezetőfülke szellőssé tehető. A fülke megvilágítására mennyezetlámpát, a homlokablak törlésére elektromos működtetésű ablaktörlőt építettek be.
A motor állós soros elrendezésű, kéthengeres vízhűtéses négyütemű diesel Csepel márkájú. A kenése kényszeráramlásos olajozás, a rendszerben az olajat két szűrőberendezésen keresztül fogaskerékszivattyú keringeti. A kenéshez szükséges olajat a fogaskerékszivattyú szűrőkosáron keresztül szívja fel az olajteknőből, majd a motor baloldalán elhelyezett szűrőn át nyomja a kenendő helyekre. A hűtése kényszeráramlásos vízhűtés, a motort túlhűtés ellen vízhőfokszabályozó védi. A motor indítása 2,5 LE-s és 12 V-os elektromos indítómotorral. Az indítás megkönnyítése céljából dekompresszorral és a levegőszívótorokban fűtőspirállal látták el a motort.
A villamos berendezések áramforrása 12 V-os, 105 Aó-ás savas akkumulátor és 12 V-os, 130 W-os egyenáramú dinamó. A feszültségszabályozó 12 V-os, 130 W-os A KRESZ-ben előírt világító berendezéseken kívül a traktort egy hátsó fényszóróval szerelték fel. A traktor műszerfalát üzemi állapotának ellenőrzése céljából légnyomásmérő. Hűtővíz távhőmérő, kenőolajnyomás mérő, kürtnyomógomb, izzító indítókapcsoló, kulcsos kapcsoló, töltésellenőrző berendezésekkel szerelték fel. A vezetőfülke műszerfalát ellátták továbbá a háromállású világításkapcsolóval, izzítás ellenőrzővel, pótkocsi légfékberendezést ellenőrző levegőnyomás mérővel, olajnyomás mérővel, izzítói indítókapcsolóval, biztosítódobozokkal, valamint keresőlámpa csatlakozóval szerelték fel. A kürtnyomógombot, irányjelző kapcsolót, irányjelző ellenőrzőt a kormányoszlopon helyezték. A traktorhoz kialakított vezetőfülke 1, 1,5 és 2 mm-es vastagságú finomlemezből 60x40x6 mm-es főtartókból áll. A fülke teteje nyitható, a zárt és nyitott helyzetet két oldalon elhelyezett kar biztosítja, szárnyas vagy recézett anya szorítással. A vezetőfülke hátulsó felére vízmentes műbőrszegélyes, középen a hátralátást biztosító celluloid ablakkal ellátott ponyvát szereltek, mely a fülke hátsó oszlopain elhelyezett fülekhez szíjakkal kapcsolható. A ponyva felhajtható vagy teljesen levehető a fülekről. A fülke aljára bordázott vagy sima kivitelben készült gumiszőnyeget helyeztek. A fülke homlok-üvegének törlésére elektromos működtetésű ablaktörlőt, két oldalán pedig egy-egy villogót és egy-egy visszapillantó tükröt helyeztek el.
A traktort egy egytárcsás, száraz és egy soklemezes, olajban futó tengelykapcsolóval szerelték fel. Az egyik tengelykapcsoló a motornak és a sebességváltóműnek kapcsolására, a másik a menetsebességektől függetlenül működő erőleadó tengely kapcsolására szolgál. A sebességváltó a differenciálművel közös házban foglal helyet, amely a mellsőhajtás ház közbeiktatásával a középső hídhoz (darázsderékhoz) kapcsolódik.
A sebességváltómű mechanikus, egyenes fogazású, csúszó fogaskerekes kialakítású. A szorzórendszerű sebességváltómű előre 3 terep, 3 országúti, 1 mászó fokozattal, hátra, 1 terep és 1 országúti fokozattal rendelkezik.
A középső híd (darázsderék) alján billenő csapos kiképzéssel van felfüggesztve. A mellső híd kibillenési szöge mindkét oldalra 15°. A mellső kerekek a hajtást a sebességváltóművön a kardántengelyen, a mellső differenciál művön és kettős kardáncsuklós féltengelyen keresztül kapják. A mellső hajtás kikapcsolható. A négy bolygókerekes differenciálmű ívelt fogazású tányér- és kúpkerekekből áll.
A kormánymű globoidcsigás rendszerű.
A traktor fékberendezése mechanikus működtetésű, a hátsó kerekekre ható belsőpofás, fékberendezés, mely lábpedállal vagy rögzíthető kézifékkarral működtethető. Mind a fékpedál, mind a vele összekapcsolt kézifékkar egyrészt a traktor fékberendezésére hat, másrészt a pótkocsi fékezését vezérlő légfékszelepet hozza működésbe. A pótkocsifékező légfékberendezés egyhengeres, dugattyús légsűrítőből, gumiabroncstöltő csatlakozóból, nyomásszabályozó szelepből, légtartályból, fékszelepből, csatlakozófejből, légnyomásmérőből, valamint ezeket összekötő csővezetékekből áll.
A vontatott munkagépek csatlakoztatására használható még az alsó hidraulikus függesztő karokra helyezett vízszintes vonólap is. A vonószerkezet vetőgépek és pótkocsik vontatásához az erőleadó tengely burkolatára épített vonószem szolgál, amely a traktor hossztengelyének irányában, a talajtól 560 mm magasságban helyezkedik el. Féligfüggesztett, vagy vontatott munkagépek kapcsolása érdekében rögzített vonókerettel látták el. A rögzített vonókeret a talajszinttől 355 mm magasságban helyezkedik el. Az erőleadó tengely hajtást igénylő munkagépek, a rögzített vonókereten vízszintes irányban állítható lengővonórúd segítségével kapcsolhatók.
A traktor vontatásához az olajteknő elejére vonószemet szereltek. A differenciálház jobb oldalán helyezkedik el a szíjhajtásház. A szíjtárcsa meg hajtását az erőleadó tengelyről kapja homlok és kúpfogaskerékpáron keresztül. A hajtás kézikar segítségével kapcsolható, szíjtárcsa átmérője: 255 mm fordulatszáma (a motor névleges fordulatszámánál) 1445/perc. Az erőleadó tengelyt a sebességváltóműről külön tengelykapcsoló közbeiktatásával hajtják. Az erőleadó tengely hathornyos, fordulatszáma névleges motorfordulatszám mellett 540/perc. Az erőleadó tengely a talajtól 550 mm magasságban helyezkedik el.
Az erőleadó tengely meghajtását a sebességváltó tengely toldatára ékelt hajtófogaskerék útján kapja. Az erőleadó tengely meghajtás kézikar segítségével megszüntethető. A kapcsolókar a vezetőülés háttámlája mellett foglal helyet. Az erőleadó tengely hathornyos, fordulatszáma névleges motorfordulatszám mellett 540/perc. Az erőleadó tengely a talajtól 550 mm magasságban helyezkedik el.
A hidraulika emelő-berendezés egyszeres működésű, előválasztós rendszerű, fogaskerékszivattyús hidraulika, hárompont rendszerű függesztőművel. A fogaskerékszivattyú külön kézikar segítségével kapcsolható.
1967-től a következő módosítások történtek az UE-28 traktoron, amely Standard változatként került forgalomba. A standard típust az eddig gyártott vezetőfülkés típusból alakították ki, amelynek nemcsak a külső formáját változtatták meg, hanem olyan konstrukciós változást és egyéb finomítást vezettek be, amely a traktor használhatóságát és élettartamát kedvezően befolyásolja. A traktor homlokburkolata szögletes vonalvezetésű, esztétikai szempontoknak jobb megjelenés lett Az újabb típusra, nagyobb teljesítményű hidraulika szivattyút szereltek a traktorba, ami 1000 kg teher emelését teszi lehetővé. A szivattyú elhelyezését módosították, valamint a meghajtását egyszerűsítették azáltal, hogy a sebességváltóházba építették be. Rugalmasabbá tették a hűtő rögzítését, az öntöttvas lámpakonzolokat hegesztett kivitelűre cserélték ki, a fülketartókat megerősítették és lengővonórúddal szerelték fel a traktort.
Műszaki adatok:
(Technical specifications)
|