DUTRA G-116
összkerékhajtású, nagyteherbírású dömper

 


 
 

 

A '60-as évek közepe táján kezdte el gyártani a Gödöllői Gépgyár. Kétféle kivitelben - normál és kőszállító kivitelben készült.

Az egyszemélyes, vízfűtéses, hang-, víz-, rezgésszigetelésű, zárt fülke 4 db gumikehelyben támaszkodik az alvázra a középvonaltól balra eltolva.
A motor az alváz középvonalában került elhelyezésre. A motor az egytárcsás, száraz, mechanikus működtetésű Csepel 614.10 jelű tengelykapcsolón keresztül hajtja a 4+1 fokozatú, szorzórendszerű HF-D 116. jelű sebességváltót. Így 8 előre- és két hátrameneti fokozat kapcsolható. A differenciál osztómű, melyben zárható tengelyközi differenciálmű is van különböző arányban továbbítja a sebességváltó nyomatékát a két tengelynek. A mellső kerék hajtása kikapcsolható.
A hátsóhíd kettős áttételű, lemezből sajtolt, hegesztett kivitelű, banjó-rendszerű merev híd, ívelt fogazású kúpkerékpárral, kerékagy bolygóművel és pneumatikus működtetésű differenciálzárral. Felfüggesztése hosszirányú paralelogramma-gömbcsuklókarokkal, valamint 1-1 szemnélküli félelliptikus laprugó köteggel történik. A mellsőhíd a hátsóhídhoz hasonló rendszerű, de differenciálzár nélküli. Felfüggesztése merev vonóháromszöggel, gömbcsuklók körül keresztirányban leng. Rugózását szem nélküli félelliptikus laprugó kötegek, valamint Panhard-rúd biztosítja.
Kormányműve MVG 069.5 típusú, integrális rendszerű hidraulikus szervókormány, a rudazaton működő segédmunkahengerrel. A kormányszervó szivattyúja ZIL-130 tipusú.
Billentő berendezése SzGGy. 116 típusú axiál dugattyús szivattyú 50 l/perc szállítási kapacitással, 160 att (2500 f/min-nél) névleges nyomással, valamint 2 db négyteleszkópos munkahenger, háromállású vezérlőtolattyú és hidraulikus végálláshatároló. A típus TE-8 normálmintázatú abronccsal, vagy TE-9 kőmintázatú abroncs volt szerelhető. Az abroncsok teherbírása: 20 km/h-ig 5750 kp, 50 km/h-ig 5200 kp 6 atmoszférás nyomásnál.

 


Műszaki adatok "Normál kivitel":
(Technical specifications "Standard versio")
 

Motor típusa:(Engine type) Csepel DU-613.27
Névleges fordulatszáma: (Rated speed rpm.) 2300 f/min
Hengerek száma/Furat & Löket (Number of cylinders/Bore & stroke) 6/110 & 140 mm
Összlökettérfogat: (Displacement) 7990 cm3
Motorteljesítmény: (Engine horse Power) 125 LE

Sebességfokozatok száma: (Number of gears forward/backward)

8/2
Sebességhatárok előre: (speed range forward) 4,13-40,62 km/h
Névleges teherbírás 10 000 kg
Raktérfogat: 6 m3
Legnagyobb kapaszkodó képesség: 40 %
Legkisebb fordulási sugár (minimum turning radius) 6920 mm
Billentési idő: 12 sec
Gumiabroncs mérete elöl és hátul: (tyre size of rear & front) 14,00x24-22” PR
Üzemi tömeg:(Total operation weight) 9500 kg

leírás és műszaki adatok: https://www.nagyvasak.fw.hu/



DUTRA U-28
hátsókerékmeghajtású univerzális traktor

 

Kispesti Traktorgyár tervező gárdája 1957 végére készen állt az U-28 traktorcsalád gyártására. Erőforrásként a Csepel Autógyár DT 213-jelű dízelmotorját használták fel. A jó konstrukciójú traktor hátsó hídjába építették be a véglehajtásként alkalmazott bolygóművet.

Az U-28 típus sorozatgyártásba került UA-28, UB-28, UC-28 és UD-28 változatokban.

Az UA—28 típus, vontatási munkákra rugózott mellső tengellyel; az UB—28 típus állítható nyomtávval, rugózatlan mellső csőtengellyel; az UC—28 típus gyümölcsápolási, valamint szállítási munkákra, rögzített nyomtávú rugózott mellső tengellyel, kisméretű erősen bordázott gumiabroncsokkal; az UD—28 típus növényápolási célokra állítható nyomtávú hátsó kerekekkel. A hazai mezőgazdaság művelés alatt álló területeire, speciális klíma és talajviszonyaira tekintettel a gyár az U-28 univerzális traktort továbbfejlesztve olyan négykerékhajtasú változatot fejlesztett ki, amely a körvonalazott igények kielégítésére alkalmas volt és UE-28 típusjelzéssel került forgalomba. Az UE—28 fődarabjai és alkatrészei 60%-ban azonosak maradtak az U-28 alaptípus megfelelő fődarabjaival, alkatrészeivel.

 

Műszaki adatok UB-28:
( UB-28 type of Technical specifications)
 
Motor típusa: (Engine type) Csepel DT-213c
Hengerek száma (Number of cylinders) 2
Furat & Löket (Bore & stroke) 110 & 140 mm
Összlökettérfogat: (Displacement) 2660 cm3
Sűrítési arány: (Compression ratio) 1 : 21
Névleges fordulatszáma: (Rated speed rpm.) 1650 f/min
Motorteljesítmény: (Engine horse Power) 28 LE

Fajlagos üzemanyag-fogyasztás: (Specific fuel consumption at rated power)

200-210 g/LEó

Sebességfokozatok száma+mászófokozatok: (Number of gears forward/backward+Creeping gears)

6/2 + 1
Sebességhatárok előre: (speed range forward) 3,5-18 km/h
Sebességhatárok mászófokozatban (Creeping speed range) 1,15 km/h
Hidraulika nyomás: (Hydraulic pressure) 70 bar
Hidraulika rendszer emelő képessége: (Hydraulic lifting capacity) 800 kg
Hydraulika szivattyú szállítási teljesítménye: (Hydraulic pump delivery) 23-24 Liter/min
TLT tengely fordulatszáma: (P.T.O. speed, rpm) 540 f/min
Legnagyobb szélessége: (max width) 1500 mm
Gumiabroncs mérete elöl és hátul: (tyre size of rear & front) 5,5x16" és 9x36"
Tengelytáv: (Wheel base) 2100 mm
A traktor súlya üzemkészen: (operation weight) 1860 kg
Mellső tengely terhelés: (max front axle load) 650 kg
Hátsó tengely terhelés: (max rear axle load) 1210 kg
Legnagyobb hossza: (max length) 3170 mm
Magassága: (height) 1900 mm
Nyomtáv elöl és hátul: (Wheel tread front and rear) 1200-1600 mm
Üzemanyag tartály térfogata: (Capacity of fuel tank) 55 Liter
Hűtővíz: (Cooled fluid) 12,5 Liter
Motorolaj:(Engine oil) 12 Liter

 





DUTRA UE-28
összkerékmeghajtású univerzális traktor

 

 

A Kispesti Traktorgyár tervező gárdája 1957 végére készen állt az U-28 traktorcsalád gyártására. Erőforrásként a Csepel Autógyár DT 213-jelű dízelmotorját használták fel. A sebességváltó 2x3 fokozatú, szorzó rendszerű, mászó sebességfokozattal. A jó konstrukciójú traktor hátsó hídjába építették be a véglehajtásként alkalmazott bolygóművet.

A gyár fejlesztőmunkája tovább folytatódott a különleges igények kielégítésének az irányába. A fejlődés a gumiabroncsokkal és nagyobb méretű kerekekkel ellátott traktorok irányában haladt. A kapaszkodó körmökkel gyártott vaskerekes megoldásának hátterébe kerültek. A lánctalpas traktorok is speciális területekre szorultak vissza (igen laza, mocsaras talajok, az erdőgazdaság bizonyos területei).
A hazai mezőgazdaság művelés alatt álló területeire, speciális klíma és talajviszonyaira tekintettel a gyár tervezőgárdája az U-28 univerzális traktort továbbfejlesztve olyan négykerékhajtasú változatot fejlesztett ki, amely a körvonalazott igények kielégítésére alkalmas volt és UE-28 típusjelzéssel került forgalomba. Sorozatgyártása során készítették vezetőfülkével és fülke nélkül, továbbá külföldi megrendelésre egy tetszetősebb, hajlított motorház vonalakkal kialakított változatát.
Az UE—28 fődarabjai és alkatrészei 60%-ban azonosak maradtak az U-28 alaptípus megfelelő fődarabjaival, alkatrészeivel. Mindezek ellenére a traktor lényeges konstrukciós átalakításon ment keresztül. A viszonylag rövid középső híd kissé megnyúlt, így lehetővé vált a tengelytáv csökkentése mellett a motor mellső tengely elé helyezése, s ezzel a statikus tengelynyomások olyan arányú elosztása, hogy a traktorsúly kb. 60 %-a a mellső tengelyt terhelje. Ebből a „félnehéz" felépítésből az az előny származott, hogy a dinamikus tengelynyomások az átlagos vonóerő kifejtésnél kiegyenlítődtek, s ez által lehetővé vált a beépített traktorsúlyt a legkedvezőbb módon vonóerővé alakítani.
Az UE-28 traktor önhordó vázra épül fel. A mellsőkerekeket a sebességváltóműről kardántengelyen és kiegyenlítőművön keresztül hajtják. Hátsó-futóműve a hajtást, kiegyenlítőművön és a bolygóműveken keresztül kapja. A mellső híd a királycsap körül 15°-ban keresztirányban kibillenhet, ez biztosítja a traktor egyenetlen talajhoz való alkalmazkodó képességét.
Az UE-28 traktor összsúlyának több mint fele a mellsőtengelyt terheli, ami rendkívül stabillá teszi. A beépített mászósebesség alkalmassá teszi a traktort palántázó, répaegyelő munkagépek üzemeltetésére. Szíjtárcsája cséplőgépek, valamint takarmány-előkészítő és egyéb stabil üzemeltetésű munkagépek hajtására használható. Szállítási munkáknál a vontatott pótkocsi fékezéséhez szükséges levegőmennyiséget a traktorra épített légfékberendezés biztosítja. „UE-28 traktorhoz segédberendezésként külön megrendelhető: az erőleadó tengelyt kikapcsoló szerkezet, hátsó szíjhajtás, differenciálzár, légsűrítő, hidraulikus emelő-berendezés, mászósebesség berendezés, mellső-sárvédő, széles hátsó-sárvédő, pótsúlyok, rögzített vonókeret, lengővonórúd.
A traktorra épített vezetőfülke az üzemeltetők régi kívánsága volt amelyet a gyár az 1960-as évek elején teljesített. Nyáron az oldalablakok és a tetőrész felnyitásával a vezetőfülke szellőssé tehető. A fülke megvilágítására mennyezetlámpát, a homlokablak törlésére elektromos működtetésű ablaktörlőt építettek be.
A motor állós soros elrendezésű, kéthengeres vízhűtéses négyütemű diesel Csepel márkájú. A kenése kényszeráramlásos olajozás, a rendszerben az olajat két szűrőberendezésen keresztül fogaskerékszivattyú keringeti. A kenéshez szükséges olajat a fogaskerékszivattyú szűrőkosáron keresztül szívja fel az olajteknőből, majd a motor baloldalán elhelyezett szűrőn át nyomja a kenendő helyekre. A hűtése kényszeráramlásos vízhűtés, a motort túlhűtés ellen vízhőfokszabályozó védi. A motor indítása 2,5 LE-s és 12 V-os elektromos indítómotorral. Az indítás megkönnyítése céljából dekompresszorral és a levegőszívótorokban fűtőspirállal látták el a motort.

 A villamos berendezések áramforrása 12 V-os, 105 Aó-ás savas akkumulátor és 12 V-os, 130 W-os egyenáramú dinamó. A feszültségszabályozó 12 V-os, 130 W-os A KRESZ-ben előírt világító berendezéseken kívül a traktort egy hátsó fényszóróval szerelték fel. A traktor műszerfalát üzemi állapotának ellenőrzése céljából légnyomásmérő. Hűtővíz távhőmérő, kenőolajnyomás mérő, kürtnyomógomb, izzító indítókapcsoló, kulcsos kapcsoló, töltésellenőrző berendezésekkel szerelték fel. A vezetőfülke műszerfalát ellátták továbbá a háromállású világításkapcsolóval, izzítás ellenőrzővel, pótkocsi légfékberendezést ellenőrző levegőnyomás mérővel, olajnyomás mérővel, izzítói indítókapcsolóval, biztosítódobozokkal, valamint keresőlámpa csatlakozóval szerelték fel. A kürtnyomógombot, irányjelző kapcsolót, irányjelző ellenőrzőt a kormányoszlopon helyezték. A traktorhoz kialakított vezetőfülke 1, 1,5 és 2 mm-es vastagságú finomlemezből 60x40x6 mm-es főtartókból áll. A fülke teteje nyitható, a zárt és nyitott helyzetet két oldalon elhelyezett kar biztosítja, szárnyas vagy recézett anya szorítással. A vezetőfülke hátulsó felére vízmentes műbőrszegélyes, középen a hátralátást biztosító celluloid ablakkal ellátott ponyvát szereltek, mely a fülke hátsó oszlopain elhelyezett fülekhez szíjakkal kapcsolható. A ponyva felhajtható vagy teljesen levehető a fülekről. A fülke aljára bordázott vagy sima kivitelben készült gumiszőnyeget helyeztek. A fülke homlok-üvegének törlésére elektromos működtetésű ablaktörlőt, két oldalán pedig egy-egy villogót és egy-egy visszapillantó tükröt helyeztek el.

A traktort egy egytárcsás, száraz és egy soklemezes, olajban futó tengelykapcsolóval szerelték fel. Az egyik tengelykapcsoló a motornak és a sebességváltóműnek kapcsolására, a másik a menetsebességektől függetlenül működő erőleadó tengely kapcsolására szolgál. A sebességváltó a differenciálművel közös házban foglal helyet, amely a mellsőhajtás ház közbeiktatásával a középső hídhoz (darázsderékhoz) kapcsolódik.
A sebességváltómű mechanikus, egyenes fogazású, csúszó fogaskerekes kialakítású. A szorzórendszerű sebességváltómű előre 3 terep, 3 országúti, 1 mászó fokozattal, hátra, 1 terep és 1 országúti fokozattal rendelkezik.
A középső híd (darázsderék) alján billenő csapos kiképzéssel van felfüggesztve. A mellső híd kibillenési szöge mindkét oldalra 15°. A mellső kerekek a hajtást a sebességváltóművön a kardántengelyen, a mellső differenciál művön és kettős kardáncsuklós féltengelyen keresztül kapják. A mellső hajtás kikapcsolható. A négy bolygókerekes differenciálmű ívelt fogazású tányér- és kúpkerekekből áll.
A kormánymű globoidcsigás rendszerű.
A traktor fékberendezése mechanikus működtetésű, a hátsó kerekekre ható belsőpofás, fékberendezés, mely lábpedállal vagy rögzíthető kézifékkarral működtethető. Mind a fékpedál, mind a vele összekapcsolt kézifékkar egyrészt a traktor fékberendezésére hat, másrészt a pótkocsi fékezését vezérlő légfékszelepet hozza működésbe. A pótkocsifékező légfékberendezés egyhengeres, dugattyús légsűrítőből, gumiabroncstöltő csatlakozóból, nyomásszabályozó szelepből, légtartályból, fékszelepből, csatlakozófejből, légnyomásmérőből, valamint ezeket összekötő csővezetékekből áll.
A vontatott munkagépek csatlakoztatására használható még az alsó hidraulikus függesztő karokra helyezett vízszintes vonólap is. A vonószerkezet vetőgépek és pótkocsik vontatásához az erőleadó tengely burkolatára épített vonószem szolgál, amely a traktor hossztengelyének irányában, a talajtól 560 mm magasságban helyezkedik el. Féligfüggesztett, vagy vontatott munkagépek kapcsolása érdekében rögzített vonókerettel látták el. A rögzített vonókeret a talajszinttől 355 mm magasságban helyezkedik el. Az erőleadó tengely hajtást igénylő munkagépek, a rögzített vonókereten vízszintes irányban állítható lengővonórúd segítségével kapcsolhatók.
A traktor vontatásához az olajteknő elejére vonószemet szereltek. A differenciálház jobb oldalán helyezkedik el a szíjhajtásház. A szíjtárcsa meg hajtását az erőleadó tengelyről kapja homlok és kúpfogaskerékpáron keresztül. A hajtás kézikar segítségével kapcsolható, szíjtárcsa átmérője: 255 mm fordulatszáma (a motor névleges fordulatszámánál) 1445/perc. Az erőleadó tengelyt a sebességváltóműről külön tengelykapcsoló közbeiktatásával hajtják. Az erőleadó tengely hathornyos, fordulatszáma névleges motorfordulatszám mellett 540/perc. Az erőleadó tengely a talajtól 550 mm magasságban helyezkedik el.
Az erőleadó tengely meghajtását a sebességváltó tengely toldatára ékelt hajtófogaskerék útján kapja. Az erőleadó tengely meghajtás kézikar segítségével megszüntethető. A kapcsolókar a vezetőülés háttámlája mellett foglal helyet. Az erőleadó tengely hathornyos, fordulatszáma névleges motorfordulatszám mellett 540/perc. Az erőleadó tengely a talajtól 550 mm magasságban helyezkedik el.
A hidraulika emelő-berendezés egyszeres működésű, előválasztós rendszerű, fogaskerékszivattyús hidraulika, hárompont rendszerű függesztőművel. A fogaskerékszivattyú külön kézikar segítségével kapcsolható.

1967-től a következő módosítások történtek az UE-28 traktoron, amely Standard változatként került forgalomba. A standard típust az eddig gyártott vezetőfülkés típusból alakították ki, amelynek nemcsak a külső formáját változtatták meg, hanem olyan konstrukciós változást és egyéb finomítást vezettek be, amely a traktor használhatóságát és élettartamát kedvezően befolyásolja. A traktor homlokburkolata szögletes vonalvezetésű, esztétikai szempontoknak jobb megjelenés lett Az újabb típusra, nagyobb teljesítményű hidraulika szivattyút szereltek a traktorba, ami 1000 kg teher emelését teszi lehetővé. A szivattyú elhelyezését módosították, valamint a meghajtását egyszerűsítették azáltal, hogy a sebességváltóházba építették be. Rugalmasabbá tették a hűtő rögzítését, az öntöttvas lámpakonzolokat hegesztett kivitelűre cserélték ki, a fülketartókat megerősítették és lengővonórúddal szerelték fel a traktort.

 

Műszaki adatok:
(Technical specifications)
 
Motor típusa: (Engine type) Csepel DT-213c
Hengerek száma (Number of cylinders) 2
Furat & Löket (Bore & stroke) 110 & 140 mm
Összlökettérfogat: (Displacement) 2660 cm3
Sűrítési arány: (Compression ratio) 1 : 21
Névleges fordulatszáma: (Rated speed rpm.) 1650 f/min
Motorteljesítmény: (Engine horse Power) 28 LE

Fajlagos üzemanyag-fogyasztás: (Specific fuel consumption at rated power)

190 g/LEó

Sebességfokozatok száma+mászófokozatok: (Number of gears forward/backward+Creeping gears)

6/2 + 1
Sebességhatárok előre: (speed range forward) 3,52-18,3 km/h
Sebességhatárok mászófokozatban (Creeping speed range) 1,15 km/h
Hidraulika nyomás: (Hydraulic pressure) 70 és 100 bar
Hidraulika rendszer emelő képessége: (Hydraulic lifting capacity) 800 kg
Hydraulika szivattyú szállítási teljesítménye: (Hydraulic pump delivery) 23-24 Liter/min
TLT tengely fordulatszáma: (P.T.O. speed, rpm) 540 f/min
Legkisebb fordulási sugár (minimum turning radius) 4250 mm
Gumiabroncs mérete elöl és hátul: (tyre size of rear & front) 9x24" és 10x28"
A traktor súlya üresen hidraulikával: (minimum weight with hydraulic) 2180 kg
A traktor súlya üresen hidraulikával és vezetőfülkével:
(minimum weight with hydraulic and cab)
2700 kg
Mellső tengely terhelés vezetőfülkével: (max front axle load with cab) 1450 kg
Hátsó tengely terhelés vezetőfülkével: (max rear axle load with cab) 1250 kg
Az összes pótsúly: (total plus weights) 270 és 180 kg
Üzemanyag tartály térfogata: (Capacity of fuel tank) 55 Liter
Hűtővíz: (Cooled fluid) 12,5 Liter
Motorolaj:(Engine oil) 12 Liter